top of page

Backgammon

Tryktrak (ang. backgammon) – gra planszowa dla dwóch graczy. Każdy z graczy dysponuje 15 pionami w odrębnych kolorach, które przesuwa po planszy, składającej się z 24 pól (trójkątów), nazywanych liniami, zgodnie z liczbą oczek wyrzuconych na dwóch kostkach. Celem gry jest zdjęcie wszystkich swoich pionów z planszy. Wygrywa gracz, który uczyni to pierwszy.

Gracz posługujący się pionkami czarnymi porusza się zgodnie ze wskazówkami zegara. Gracz posiadający piony białe porusza się w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara. Po rzucie można poruszyć dwa soje pionki o liczby wskazane na kostkach (lub jednym pionem dwa razy). Piony można przesuwać wyłącznie na pola, na których nie znajdują się co najmniej dwa piony przeciwnika. Wyjątkowym rzutem jest tak zwany "dubel" (ta sama ilość oczek na obu kostkach). Załóżmy, że wypadnie dubel dwójek. W tym przypadku gracz może wykonać ruch albo czterema różnymi pionami - każdym o dwa pola, albo dwoma pionami - każdym o cztery pola, albo jednym pionem o sześć pol, a drugim o dwa pola.

W pierwszej fazie gracz musi doprowadzić wszystkie swe pionki do "domu". Jest to ostatnia z czterech części planszy, jakie pokonują piony, za bandą. Dopiero wtedy można zdejmować pionki z planszy. Odbywa się to poprzez wyrzucenie kostką ilości oczek potrzebnej pionkowi do opuszczenia planszy. Jeżeli gracz wyrzuci 6, a nie posiada pionków na szóstym polu (licząc od krawędzi planszy), to może zdjąć pion z kolejnego pola.

W czasie gry można zbijać. Zbicie polega na umieszczeniu swego pionka na polu, na którym znajduje się pojedynczy pionek przeciwnika (tzw. "blotka"). Po biciu pionek zbity jest odkładany na bandę i przeciwnik nie może kontynuować gry, dopóki jego pionek najpierw nie wróci na planszę. By pionek wrócił na planszę trzeba rzucić kostką i rozpocząć grę tym pionkiem tak, jak gdyby znajdował się on na polu zerowym. Linia znajdująca się na planszy nosi nazwę banda a miejsce do którego gracz musi włożyć piony: dwór.

W grze podstawową umiejętnością jest takie poruszanie pionkami, aby nigdy nie pozostawały samotne (samotne piony przeciwnik może zbijać). Gracz stara się zablokować jak najwięcej pól w swym "domu", a następnie zbić pion przeciwnika - wtedy graczowi trudno będzie odzyskać pion (w najlepszej sytuacji można zablokować cały dom - wtedy przeciwnik musi czekać aż gracz zacznie opuszczać planszę).

bottom of page